Hormizdas urodził się w Frosinone (Włochy). Jego ojcem był Justus. Hormizdas był diakonem przy boku papieża św. Symmacha i jego następcą od 20 lipca 514 roku. Na Zachodzie rządził wówczas król Ostrogotów, Teodoryk, a na Wschodzie - cesarz Anastazjusz. Nowy papież rozpoczął rządy szczęśliwie. Udało mu się przerwać schizmę, która od roku 484 przez 30 lat rozdzierała Kościół. Chociaż bowiem nie było już antypapieża Wawrzyńca, to miał on jeszcze wielu zwolenników. Hormizdas umiał jednak swoim taktem pozyskać ich sobie - tak że powrócili do jedności w Kościele i uznali jego władzę.
Gorzej ułożyły się stosunki papieża z cesarzem wschodnio-rzymskim. Anastazjusz zażądał, by papież prosił go o zatwierdzenie objęcia przez siebie rządów. Papież wysłał wprawdzie do cesarza delegację, ale nie z prośbą o zatwierdzenie, sądząc słusznie, że byłoby to uzależnieniem się od cesarza, ale w sprawach ogólnych Kościoła. Cesarz, oburzony, nie przyjął delegacji. Papież wysłał ponownie delegację do biskupów wschodnich i do patriarchów. Cesarz przyjął to jako mieszanie się papieża bezpośrednio w sprawy jego poddanych. Kazał więc aresztować legatów i wykonać na nich wyrok śmierci.
Na szczęście po śmierci cesarza Anastazjusza sytuacja zupełnie się zmieniła. Nowy władca wschodnio-rzymski, Justyn I (517-528), widział w nawiązaniu bliższego kontaktu z papieżem możność nawiązania łączności z Zachodem, a przez to rozszerzenie swoich wpływów. Kiedy więc papież przysłał delegatów z gratulacjami, przyjął ich życzliwie. Polecił równocześnie patriarsze Konstantynopola, Janowi, by nawiązał stosunki z Rzymem. Wysłał też do papieża bogate dary. Do najcenniejszych należały dwa ewangeliarze, oprawne w złoto i drogie kamienie (519). Papież w odpowiedzi złożył także dary i ciepłe podziękowania.
Jeszcze bardziej zależało papieżowi na utrzymaniu łączności z hierarchiami i z panującymi krajów Europy. Wysyłał więc delegatów i listy do Francji, Anglii, Niemiec i Hiszpanii. Z polecenia papieża mnich rzymski, Dionizy, zebrał w jeden kodeks łaciński uchwały synodów Wschodu i Zachodu, rzymskich i greckich. Niestety cenne dzieło zaginęło.
Pełen zasług i w poczuciu, że dobrze wypełnił powierzone sobie kierowanie Kościołem Chrystusa, gorliwy papież zmarł 6 sierpnia 523 roku po 9 latach pasterzowania.
Z życiem św. Hormizdasa łączy się ważny problem celibatu w Kościele rzymskim. Papież bowiem miał syna. Był nim św. Sylweriusz, następca (choć nie bezpośrednio) na tronie papieskim. Rządził Kościołem Chrystusa świątobliwie w latach 536-537. Hormizdas został wybrany na papieża już jako człowiek żonaty, mający rodzinę. Miał więc jako człowiek świecki, czy też jako niższy duchowny, syna. Wiemy, że wśród samych Apostołów św. Piotr był żonaty, kiedy przystał do Pana Jezusa. Św. Paweł Apostoł jako zasadę stawia w swoich listach, by wybierać na biskupów mężów, którzy wykazali się dobrym prowadzeniem swoich domów, "mających dzieci karne i czyste" (1 Tm 3, 4; por. Tt 1, 6-9). Praktyka jednak wykazała, że żonaci duchowni nie trzymają się tradycji Kościoła, pochodzącej od samego Chrystusa. Z chwilą oddania się w służbę Chrystusowi i Jego Kościołowi, powinni troszczyć się przede wszystkim o wiernych. Dlatego Kościół na Zachodzie wprowadził powoli zwyczaj bezżeństwa kapłanów, a na Wschodzie bezżeństwa biskupów. Tak jest po nasze czasy. Zapewnia to całkowite oddanie się kapłana wiernym, zabezpiecza przed rodzinnymi intrygami i nie obciąża finansowo wiernych, którzy w niejednym wypadku musieliby ponosić ciężar utrzymania nie tylko kapłana, ale także jego rodziny.
Już papież św. Leon I Wielki (440-461) rozszerzył zakaz wstępowania w związki małżeńskie na subdiakonów. Z tego wynika, że Hormizdas był żonaty przed subdiakonatem, że przed przyjęciem święceń wyższych miał syna, który niedługo po jego śmierci został również papieżem. W latach późniejszych od duchownych wszystkich stopni Kościół na Zachodzie żądał celibatu (bezżeństwa) i tak jest obecnie.
Relikwie św. Hormizdasa złożono w bazylice św. Klemensa. Tam też znaleziono je w kamiennym sarkofagu w VI wieku. Znany archeolog Jan Chrzciciel de Rossi odkrył wiersz ku czci św. Hormizdasa, napisany przez jego syna, papieża św. Sylweriusza (+ 537).
|
Więcej informacji:
|
św. Hormizdas
List do kapłanów Syrii
|
|
|
Piotr Drzyzga
Perski papież
|
|
Bogdan Pietrzyk
Święty Hormizdas
|
|
Polonia Christiana
Św. Hormizdas, papież
|
|
Poczet papieży
Św. Hormizdas
|
|
|
Stefano Guarinelli
Celibat - czy nadal go wybierać?
Kiedy bierzemy do ręki książkę, która mówi o celibacie księdza, oczekiwania są duże. W świadomości chrześcijańskiej temat ten zwykle jest skrywany, a uwidacznia się dopiero wobec jakichś głośnych wypadków, wzbudzając przemądrzałe komentarze, w których jednak niewiele jest miejsca na spokojną i przekonującą refleksję. Autor stawia zagadnienie w formie wyboru, zmuszając do dwojakiego podejścia: psychologicznego i duchowego. Refleksje zawarte w tej krótkiej, ale przekonującej książce sowicie wynagradzają temu, kto podejmie wysiłek jej przeczytania.
|
|
Józef Augustyn SJ
Celibat - aspekty pedagogiczne i duchowe
Książka przekazuje rzetelną wiedzę na temat celibatu kapłańskiego. Autor omawia go w sposób przejrzysty, otwarty i kompetentny, nie uchylając się przed podejmowaniem nawet najtrudniejszych problemów z nim związanych. Dostarcza cennych wskazań do przeżywania go zgodnie z jego prawdziwą naturą i celem. Książka jest owocem nie tylko teoretycznych spekulacji, ale nade wszystko wielu spotkań i rozmów z alumnami. Skierowana jest zarówno do kandydatów do stanu duchownego, jak i wszystkich osób odpowiedzialnych za ich formację. Niemniej również osoby przygotowujące się do małżeństwa znajdą w niej wiele cennych wskazówek dla przeżywania ludzkiej miłości.
|
|
Andrew Apostoli CFR
Celibat: wezwanie do miłości
Książka łączy subtelność analizy z wnikliwością spojrzenia na dar celibatu w życiu konsekrowanym. Mając za sobą wiele lat doświadczeń w pracy formacyjnej i duchowym kierownictwie, Autor przekonująco zgłębia ten temat. Adresuje książkę do młodych ludzi, którzy rozważają powołanie do kapłaństwa lub życia zakonnego.
|
|
Arturo Cattaneo
Żonaci księża? 30 palących pytań w kwestii celibatu
Dlaczego księża się nie żenią? Z jakich powodów celibat tak bardzo leży na sercu Kościołowi, skoro sam Jezus nie domagał się go nawet od apostołów? Czy ten obowiązek może wywoływać dewiacje związane z seksualnością, życiem uczuciowym, a nawet przypadki pedofilii? To trzy pytania - spośród wielu możliwych - jakie niejeden sobie stawia, często nie znajdując przekonujących odpowiedzi. Odnosi się wrażenie, że w ostatnich czasach przybywa argumentów za otwarciem się na księży żonatych. Wysuwa się zarzuty, że celibat nie jest dogmatem, ale tylko dyscypliną powstałą w średniowieczu; że jest on wbrew naturze, a więc jest szkodliwy dla równowagi psychofizycznej i dojrzałości osobowości ludzkiej. A poza tym, gdyby księża mogli się żenić, nastąpiłby wzrost liczby powołań.
|
|
|