WERSJA PREMIUM:


Tu jesteś:




Menu:
Internetowa Liturgia Godzin
Wesprzyj rozwój serwisu

W zakonie Kanoników Regularnych Laterańskich:

Kolor szat:
Środa, 11 grudnia 2024
ŚW. WICELINA, BISKUPA
Wspomnienie dowolne

Godzina Czytań

Możliwość wydruku dostępna wyłącznie
dla użytkowników wersji premium

Wersja do druku - biało-czarna    Wersja do druku - kolorowa 


Hymn | Psalmodia | I Czytanie | Responsorium
II Czytanie | Responsorium | Modlitwa

K. Boże, wejrzyj ku wspomożeniu memu.
W. Panie, pośpiesz ku ratunkowi memu.
Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu.
Jak była na początku, teraz i zawsze,
i na wieki wieków. Amen. Alleluja.

Powyższe teksty opuszcza się, jeśli tę Godzinę poprzedza Wezwanie.



Słowo zrodzone przed światłem
I blasku Ojca jasności,
Panie i Stwórco wszystkiego,
Czekamy z wiarą na Ciebie.

Ty, który w łonie Dziewicy
Poczęty z Ducha zostałeś,
Przyjdź po raz drugi na ziemię
I okaż swoją potęgę.

Bądź dla nas Nowym Przymierzem,
Pojednaj z Ojcem grzeszników,
Twoim pokojem nas obdarz
I rozpal serca miłością.

Kiedy zabłyśnie na niebie
Twojego sądu zapowiedź,
Wspomnij na gwiazdę promienną,
Co ludziom łaskę wieściła.

Tobie, którego pragniemy
I przyzywamy z ufnością,
Z Ojcem i Duchem Najświętszym
Niech będzie chwała na wieki. Amen.



1 ant. Wzdychamy z głębi serca, * oczekując odkupienia naszego ciała.

Psalm 39
Modlitwa chorego
Stworzenie zostało poddane marności... ze względu na Tego, który je poddał w nadziei (Rz 8, 20)

I

Rzekłem: "Będę pilnował dróg moich, *
abym nie zgrzeszył językiem,
Nałożę na usta wędzidło, *
dopóki bezbożny jest przy mnie".
Pozbawiony szczęścia, zamilkłem oniemiały, *
a moja boleść wzmogła się na nowo.
W moim wnętrzu rozgorzało serce; *
gdy rozmyślałem, zapłonął w nim ogień.
Przemówił mój język: *
"Panie, pozwól mi poznać kres mego życia
I jaka jest miara dni moich, *
bym wiedział, jak jestem znikomy".
Oto wymierzyłeś dni moje tylko na kilka piędzi, †
a moje życie jest nicością przed Tobą. *
Każdy człowiek trwa tyle, co tchnienie.
Jak cień przemija człowiek, †
na próżno się niepokojąc, *
gromadzi i nie wie, kto weźmie to wszystko.
Chwała Ojcu i Synowi, *
i Duchowi Świętemu.
Jak była na początku, teraz i zawsze, *
i na wieki wieków. Amen.

Ant. Wzdychamy z głębi serca, / oczekując odkupienia naszego ciała.

2 ant. Usłysz, Panie, modlitwę moją, * na płacz mój nie bądź głuchy.

II

A teraz w czym mam pokładać nadzieję, Panie? *
Moja nadzieja jest w Tobie!
Wybaw mnie od wszelkich moich nieprawości, *
nie wystawiaj mnie na pośmiewisko głupcom.
Zamilkłem i ust moich nie otwieram, *
Ty bowiem to uczyniłeś.
Oddal ode mnie swe ciosy, *
ginę od uderzeń Twej ręki.
Chłoszczesz człowieka za winy Twą karą, †
jak mól wniwecz obracasz to, czego pożąda. *
Marnością jest każdy człowiek.
Usłysz, Panie, modlitwę moją *
i wysłuchaj mego wołania.
Na płacz mój nie bądź głuchy, †
bo tylko gościem jestem u Ciebie, *
przechodniem, jak wszyscy moi przodkowie.
Odwróć oczy gniewne, niech zaznam radości, *
zanim odejdę i tu mnie już nie będzie.
Chwała Ojcu i Synowi, *
i Duchowi Świętemu.
Jak była na początku, teraz i zawsze, *
i na wieki wieków. Amen.

Ant. Usłysz, Panie, modlitwę moją, / na płacz mój nie bądź głuchy.

3 ant. Na wieki zaufam * łaskawości Boga.

Psalm 52
Przeciw oszczercy
Kto się chlubi, niech w Panu się chlubi (1 Kor 1, 31)

Dlaczego się chełpisz złością, *
potężny niegodziwcze?
Dzień cały zamyślasz zgubę, *
twój język jest ostrą brzytwą, sprawco podstępu.
Zło ci jest milsze od dobra, *
kłamstwo od sprawiedliwej mowy.
Kochasz się w każdej mowie, która niesie zgubę, *
podstępny języku.
Dlatego Bóg cię zniweczy na wieki, †
schwyci i zabierze z twojego namiotu, *
wyrwie cię z ziemi żyjących.
Ujrzą to sprawiedliwi i lęk ich ogarnie, *
i śmiać się będą z niego:
"Oto człowiek, który z Boga nie uczynił swej twierdzy, †
ale zaufał obfitości swego bogactwa, *
a w siłę wzrósł przez swoje zbrodnie".
Ja zaś jak oliwka kwitnąca w domu Bożym *
na wieki zaufam łaskawości Boga.
Będę Cię sławił na wieki za to, coś uczynił, †
polegał na Twoim imieniu, *
ponieważ jest dobre dla ludzi oddanych Tobie.
Chwała Ojcu i Synowi, *
i Duchowi Świętemu.
Jak była na początku, teraz i zawsze, *
i na wieki wieków. Amen.

Ant. Na wieki zaufam łaskawości Boga.

K. Odnów nas, Panie, nasz Boże.
W. Rozjaśnij nad nami swoje oblicze, a będziemy zbawieni.



Z Księgi proroka Izajasza
25, 6 - 26, 6

Uczta Boża. Pieśń odkupionych

Pan Zastępów przygotuje dla wszystkich ludów na tej górze ucztę z tłustego mięsa, ucztę z wybornych win, z najpożywniejszego mięsa, z najwyborniejszych win. Zedrze On na tej górze zasłonę, zapuszczoną na twarz wszystkich ludów, i całun, który okrywał wszystkie narody; raz na zawsze zniszczy śmierć. Wtedy Pan Bóg otrze łzy z każdego oblicza, zdejmie hańbę ze swego ludu na całej ziemi, bo Pan przyrzekł.
I powiedzą w owym dniu: Oto nasz Bóg, Ten, któremu zaufaliśmy, że nas wybawi; oto Pan, w którym złożyliśmy naszą ufność; cieszmy się i radujmy z Jego zbawienia! Albowiem ręka Pana spocznie na tej górze. Moab zaś będzie rozdeptany u siebie, jak się depcze słomę na gnojowisku; i wyciągnie tam na środku ręce, jak pływak je wyciąga do pływania, lecz Pan upokorzy jego pychę razem z wysiłkami jego rąk. Niezdobytą twierdzę twoich murów On zgniecie, zwali, zrzuci na ziemię, w proch.
W ów dzień śpiewać będą tę pieśń w ziemi judzkiej: "Mamy miasto potężne; On jako środek ocalenia umieścił mur i przedmurze. Otwórzcie bramy! Niech wejdzie naród sprawiedliwy, dochowujący wierności; jego charakter stateczny Ty kształtujesz w pokoju, w pokoju, bo Tobie zaufał.
Złóżcie nadzieję w Panu na zawsze, bo Pan jest wiekuistą skałą! Bo On poniżył przebywających na szczytach, upokorzył miasto niedostępne, upokorzył je aż do ziemi, sprawił, że w proch runęło; podepczą je nogi, nogi biednych i stopy ubogich".


Ap 21, 3; Iz 25, 8

W. Usłyszałem donośny głos mówiący od tronu: / Oto przybytek Boga z ludźmi, i zamieszka wraz z nimi. * I będą oni Jego ludem, a On będzie Bogiem z nimi.
K. Pan Bóg raz na zawsze zniszczy śmierć i otrze łzy z każdego oblicza. W. I będą oni Jego ludem, a On będzie Bogiem z nimi.



Z Chronicon Holtzatiae
(cap. 13-14; Mon. Ger. Hist., Script. T. 21, 260-261)

Wierność regule, modlitwie i apostolstwu

Św. Wicelin, profesor szkoły katedralnej w Bremie i uczony teolog, pragnął głosić wiarę Chrystusową Słowianom, którzy zamieszkiwali niedaleko Holsztynu. Nie chcąc porzucić szaty zakonnej i reguły św. Augustyna, jak to zrobili kanonicy z Bremy i Hamburga, przybył z polecenia najczcigodniejszego Adalberona, arcybiskupa Bremy i Hamburga, do Holsztynu wraz z Thetmarem, mężem świątobliwym, kantorem kościoła w Bremie. Tam nabył wieś Faldera, w której istniała już drewniana kaplica, ale od dawna opuszczona. W tym miejscu rozpoczął budowę klasztoru, stąd nazwano tę miejscowość Nowym Klasztorem (Neumunster). Okoliczni mieszkańcy, chociaż nazywali się chrześcijanami, oddawali się bałwochwalstwu, czcili gaje i źródła. Św. Wicelin, nosząc zawsze szatę zakonną i zachowując świętą regułę, służył Bogu z wielkim zapałem: modlił się we dnie i w nocy i głosił słowo Boże.
Bóg pozwolił, że znalazł posłuch u mieszkańców tej krainy, którzy po wysłuchaniu jego kazań o zmartwychwstaniu ciała i o życiu wiecznym, prędko się nawrócili, porzucając bałwochwalstwo, oddając się na służbę Bogu. Oprócz tego bardzo liczne rzesze przybywały z krainy Wenedów i z Holsztyna, aby słuchać z ust nowego kaznodziei słowa Bożego o życiu wiecznym. Także wielu czcigodnych kapłanów i kleryków przyłączyło się do św. Wicelina, pragnąc wstąpić do Zakonu, przywdziać habit i prowadzić życie świątobliwe według reguły.
Św. Wicelin, któremu leżała na sercu nie tylko troska o parafię Nowego Klasztoru i ziemie blisko Holsztyna, lecz także ewangelizacja kraju Wenedów i okolic zamieszkanych przez Słowian, postanowił wysłać tam kapłanów: Ludolfa i Wolcharda, którzy zależeli do klasztoru uprzednio wybudowanego w Faldwarze. Na skutek gwałtownego sprzeciwu pogan zostali oni zmuszeni do powrotu do Nowego Klasztoru.
W końcu św. Wicelin udał się do Bardowick na dwór cesarza Lotara męża troskliwego o kult Boży i podsunął mu myśl wybudowania zamku warownego na wyniosłej górze w kraju Wenedów, aby w ten sposób zmusić Słowian do przyjęcia chrześcijaństwa. Cesarz, przybywszy na miejsce, zapalił się do tego planu i polecił w 1134 r. wybudować tam zamek warowny. Lotar na pamiątkę zwycięstwa odniesionego przez chrześcijaństwo nazwał to wzgórze "Górą Zwycięstwa", w języku ludowym - Segeberg. Prócz tego za radą i zachętą św. Wicelina polecił wznieść tam klasztor i kościół, który oddał Kanonikom Regularnym, przybyłym tutaj z Nowego Klasztoru. Mieli oni poświęcić się chwale Bożej i szerzeniu chrześcijaństwa wśród Wenedów.


Łk 10, 2; Dz 1, 8

W. Żniwo jest wielkie, ale robotników mało. * Proście więc Pana żniwa, aby posłał robotników na swoje żniwo.
K. Gdy Duch Święty zstąpi na was, otrzymacie Jego moc i będziecie moimi świadkami aż po krańce ziemi. W. Proście więc Pana żniwa, aby posłał robotników na swoje żniwo.



Módlmy się. Boże, Tyś udzielił świętemu Wicelinowi tej łaski, że zachowując życie kanonicze, głosił prawdę Ewangelii ludom pogańskim, daj nam także, za jego wstawiennictwem, stale postępować w naśladowaniu Chrystusa, Syna Twojego, * i poświęcić się gorliwie szerzeniu Jego Królestwa. Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, Twojego Syna, który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, * Bóg, przez wszystkie wieki wieków. Amen.


Następnie, przynajmniej w oficjum odprawianym wspólnie, dodaje się:

K. Błogosławmy Panu.
W. Bogu niech będą dzięki.


Wydawnictwo Pallottinum

Wyślij do nas maila

STRONA GŁÓWNA
TEKSTY ILG | OWLG | LITURGIA HORARUM | KALENDARZ LITURGICZNY | DODATEK | INDEKSY | POMOC
CZYTELNIA

 Teksty Liturgii Godzin:
© Copyright by Konferencja Episkopatu Polski i Wydawnictwo Pallottinum

Opracowanie i edycja - © Copyright by ILG